Новопризначений т.в.о міністра освіти Сергій Шкарлет під час інтерв’ю Радіо Свободівідповів на запитання про освіту, нагальні проблеми, які необхідно розв'язати та ймовірний початок навчального року в дистанційному форматі. Сергій Шкарлет пояснив, що освіта – це комплексний процес, відповідно всі сфери потребують значної уваги. Наприклад, дошкіллю потрібен закон та концепції, а у вищій освіті є проблеми, пов'язані з автономією університетів:
Багато хто говорить про фінансову автономію, але я б говорив взагалі про повну автономію. На сьогодні вища освіта повинна мати автономію і спроможність сказати українським дітям і їхнім батькам, що ми абсолютно конкурентоспроможні на ринку праці. От в цьому контексті реформа вищої освіти повинна здійснюватися.
Автономія у вищих закладах освіти має охоплювати всі напрямки: фінансові, майнові та автономію щодо управління й розвитку університету:
Тому багато питань у вищій освіті: і розпорядження майном, і формування власних концепцій, це і фінансування… Коли от індикативні ціни ми виставили, 160 закладів вищої освіти, які сьогодні перебувають у сфері інтересів МОН, зробили певний розрахунок і надали нам інформацію стосовно того, яка ж все-таки індикативна собівартість буде застосовуватись до контрактних студентів, так 70 відсотків залишились в межах від 6 тисяч до 20. Про що це говорить? Є проблеми.
Він також зауважив, що під час розроблення індикативної собівартості не було розуміння про те, що вартість освітньої послуги формується від вартості утримання університету (майна і всіх інших постійних витрат) і саме вартості освітньої послуги:
Чим більша вартість утримання по бюджету, чим більше, умовно кажучи, на балансі університету майна, активів, які потребують обслуговування, тим більшою буде вартість цього бюджетного навчання. А тому ми хочемо підтягнути контракти навчання коштом бюджетного. Це теж є велика помилка. Там є певний баланс.
Примітка: 3 березня 2020 року Уряд ухвалив постанову про індикативну собівартість. З 1 вересня 2020 року для вступників на найбільш популярні спеціальності контрактне навчання коштуватиме не менш як 60% вартості, яку сплачує за бюджетні місця держава. Зміни не торкнуться студентів, які вже навчаються. Вартість навчання буде корелюватись із доходами людей у регіоні. Якщо ціна буде вища, ніж три середні офіційні заробітні плати в області, університети зможуть не підвищувати її.
Під час розмови про освіту пан Шкарлет прокоментував законопроєкт №3774, згідно з яким вступники з Криму та Донбасу зможуть вступати до університетів без ЗНО:
Якщо дитина хоче навчатись в українському університеті, хоче здобувати українську освіту, хоче зануритись в українську культуру, такий шанс треба давати.
Насамкінець т.в.о міністра освіти сказав кілька слів й про дистанційне навчання. Якщо навчальний рік розпочнеться онлайн, наразі вже є певні інструменти, низка програм й підготовлені міністерством платформи:
Тобто міністерство робить певні рекомендації. Методичні вказівки щодо того, як покращити дистанційну освіту в тому вигляді, в якому вона була. Але все ж таки ми сподіваємось, що діти підуть до школи.
Окрім того, проводитимуться зібрання з облдержадміністраціями, міськими відділами освіти, щоб вчителі готувалися до онлайн-навчання. Пан Шкарлет підкреслив, викладання матеріалу має бути без дублювання сторінок чи параграфа підручника та сухого викладу завдань:
Коли діти навчаються очно, то є 45 хвилин, за які викладач може викласти матеріал. Дистанційна освіта, як показала практика, іноді 24/7 дитині кидають завдання, а це дає перевантаження.